I dag det World No Tobacco Day. Dagen udgør WHO’s internationale mærkedag, der sætter fokus på rygning, tobaksrelateret sygdom og de mange millioner dødsfald, som tobaksrøg fortsat forårsager verden over. Og det er fortsat en dag, der bør have politisk opmærksomhed.
Globalt er der omkring 1,2 milliarder rygere. Hvert år dør omkring 7 millioner mennesker direkte af rygning, mens yderligere mere end 1 million dør som følge af passiv rygning. I Europa er rygeandelen fortsat den højeste i verden, og i Danmark ryger omkring 16 % af befolkningen svarende til cirka 800.000 mennesker.
Rygning er fortsat en af de største årsager til sygdom og tidlig død og er tæt forbundet med blandt andet KOL, lungekræft, hjerte-kar-sygdomme og slagtilfælde. Derfor er det vigtigste fortsat at hjælpe mennesker væk fra cigaretterne. Samtidig er det vigtigt, at debatten i dag også er saglig og proportionel. Rygning er fortsat et enormt globalt sundhedsproblem og rygning er med længder den mest skadelige form for nikotinbrug.
Det er derfor vi i Tænketanken Røgfri mener, at Danmark bør hæve priserne for cigaretter i Danmark. Resultatet er dobbelt: Færre begynder at ryge og flere stopper. Det er en af de mest effektive måder at reducere fremtidens ulighed i sundhed.
Og vi mener, at vi bør fastsætte en udfasningsdato for køb og salg af cigaretter og anden tobak. Så de tilbageværende rygere ved, at den kommer og kan indstille sig på, at det er slut med cigaretter. Målet bør være et samfund, hvor ingen begynder at ryge og mange stopper med at ryge, og det kræver en klar plan for at cigaretterne udfases helt.
Samtidig må man også forholde sig til virkeligheden, som den er i dag. Mange rygere er stærkt nikotinafhængige og oplever ikke, at traditionelle rygestoptilbud virker for dem. Derfor er det vigtigt, at voksne rygere fortsat har adgang til mindre skadelige nikotinalternativer som nikotinposer, e-cigaretter og nikotintyggegummi, der kan hjælpe dem væk fra cigaretterne.
Nikotin er ikke uden risiko og bør ikke bruges af børn og unge. Men det er vigtigt at skelne mellem skadevirkningerne ved nikotin og tobaksrøg. Det er især de mange giftige stoffer, der opstår ved forbrænding af tobak, som gør cigaretter så skadelige og medfører så meget sygdom og død.
World No Tobacco Day bør derfor både være en anledning til at fastholde den politiske kamp for at nedbringe antallet af rygere og særligt beskytte børn og unge fra at begynde at ryge. Det forudsætter bare også, at vi sikrer rammerne for saglig og faglig debat om, hvordan færre mennesker ender med at ryge cigaretter. Lad os komme i gang og lad os få sat datoen for udfasning af tobak i Danmark.


