Danmark har fået en ny regering. Nu skal arbejdet gå i gang. I Tænketanken Røgfri har vi én klar opfordring: Sæt tobak øverst på den sundhedspolitiske dagsorden.
Hvert år dør omkring 16.000 danskere af rygning. Det gør cigaretter til den største enkeltstående årsag til forebyggelige død i landet.
Alligevel har politikerne i årevis nøjedes med at lave halvfærdige løsninger, der ikke for alvor har gjort op med problemet. Det har den nye regering har nu muligheden for at gøre det bedre.
Danmark har brug for en tobakspolitik, der er baseret på evidens og hvor kravene til det enkelte produkt følger dets risiko. Jo farligere produkt, jo strammere regler.
Derfor opfordrer vi regeringen til at lægge en hårdere linje over for cigaretterne. Indfør højere priser, strammere regler og en håndhævelse, der bliver fulgt op i praksis. Indfør også en fast slutdato for køb og salg af cigaretter i Danmark.
Tilsvarende bør reguleringen af mindre skadelige alternativer som e-cigaretter og nikotinposer afspejle, at de ifølge den internationale sundhedsforskning er langt mindre farlige end cigaretter.
God tobakspolitik handler ikke om at vælge mellem forebyggelse og skadesreduktion. Den gør begge dele. Den beskytter unge mod at blive afhængige, og den giver voksne rygere en vej væk fra cigaretterne.
Det kræver bare, at man tør skelne mellem de produkter, der slår ihjel, og dem, der ikke gør.
Tænketanken Røgfri bidrager gerne med viden og konkrete anbefalinger til det arbejde.


